Hankelogot
FI EN RU DE

Mikonsaari

Mukava kohde päiväretkelle

Mikonsaari sijaitsee Lappeenrannan edustalla, mutta maitse matkaa keskustasta on noin 10 km. Se sopiikin hyvin päiväretken kohteeksi. Mikonsaaressa on myös luontopolku, joka alkaa Mikonsaarentien oikealta puolelta avautuvalta pysäköintialueelta. Polku on merkitty punaisilla maalimerkeillä ja opasteilla. Jos polun kiertää vastapäivään, kävellään ensin metsäautotietä pitkin Niemisenselän rantamaisemiin. Melko pian rantaan tultaessa kallion päälle jää tulipaikka ja laavu, jossa voi pitää evästaukoa. Kun matkaa jatketään, saavutaan seuraavaksi näköalapaikalle, jossa on levähdyspenkki. Mikonsaaren luontopolulla voi havaita luontotyyppien vaihtelun pienellä alueella. Polku vie varttuneen havumetsän läpi kosteaan lehtoon. Korkealta jäkälän peittämältä rantakalliolta avautuu upea maisema läntisen Pien-Saimaan saaristoon.

Lappeenrannan kaupunki on avannut ilmaisen venevuokrauspalvelun Pappilansalmen ylittämiseen syyskuussa 2021. Pappilanniemen ja Pienen Lamposaaren välinen noin 150 metrin pituinen soutuveneyhteys yhdistää läntisen ja rakenteilla olevan itäisen rantaraitin toisiinsa.

Ylitysmahdollisuus laajentaa myös alueen pyöräilyverkostoa, sillä se avaa uuden väylän rantaraittien lisäksi Pappilanniemen ja Mikonsaaren luontopoluille sekä Taipalsaaren maisemareitille. Entisen Pappilansalmen lossin paikalla Isännöitsijäntien päädyssä on vuokrattavana kolme soutuvenettä. Niitä pääsee käyttämään maksuttomasti sähköisen varausjärjestelmän kautta. Veneet on tarkoitettu ainoastaan Pappilansalmen ylittämiseen. Lisätietoja ja varausohjeet täältä.

Saapuminen

VT6:lta ja Lauritsalasta Kaukaan tehtaiden ohi Vehkataipaleen suuntaan (tie 4081). Luukkansalmen sillan jälkeen vasemmalle Mikonsaaren tielle. Mikonsaaressa P-paikka, josta luontopolku lähtee.